Dnes je ten deň, keď sa vyberieme transsibírskou magistrálou. Čaká nás vyše 9-tisíc kilometrov, ktoré sme rozdelili na 15 dní. Magistrálou nechceme len prejsť, ale aj vidieť niektoré mestá a dediny. Tentoraz spravíme zástavky v mestách ako Jekaterinburg, Novosibirsk, Akademgorodok, Irkutsk s výletom k Bajkalu, Chabarovsk a, samozrejme, Vladivostok, ktorý mám dokonca radšej ako samotnú Moskvu. Transsibírska magistrála – prvý deň začína.
Vždy cítim ľahké vzrušenie, keď nastane deň odchodu. V hoteli sa rýchlo zbalím a nastúpim na metro, ktoré ma zavezie na stanicu Komsomolskaya. Už len tá stanica metra je malý umelecký zázrak. Tu na vás nezízajú červené hviezdy, sochy Lenina alebo budovateľské heslá ako na iných metrových staniciach. Táto stanica je ako časť siene v nejakom kráľovskom paláci. Vysoké oblúky, žltá farba a sklá do seba pekne zapadajú. Ako sa asi človek cítil v roku 1935, keď stanicu Komsomolskaya otvorili? Ten pohľad ma stále ohromuje a na skupine vidím, že je tiež v príjemnom šoku.
Náš vlak odchádza zo stanice Kazanskaya. Neviem, kto projektoval všetky tie železničné stanice v Moskve, ale som si istý, že sa inšpiroval stredovekými katedrálami. Veľkolepé vstupné priestory a široké haly, ktoré navodia presne ten istý pocit, aký nadobudnete v katedrále. Cítite sa takí maličkí v tom časopriestore, kde masa ľudí hľadá svoj vlak, ktorý ich zavezie domov! Namiesto kresťanských symbolov tu však na vás útočia symboly Sovietskeho zväzu. Sem-tam natrafíte na budovateľský odkaz, obrazy šťastných ľudí pri zbere úrody či orlie pohľady vtedajších politikov.
Náš vlak na trase Moskva – Jekaterinburg je už 45 minút pripravený na peróne číslo 6. Pred každým vagónom čaká pracovník ruských železníc, ktorý nám oskenuje vlakový lístok a popraje šťastnú cestu. Viete, že milujem vlaky a strávil som v nich na celom svete niekoľko stoviek hodín. Musím však udeliť pomyselné prvé miesto ruským železniciam. Nemusím písať, že všetko je perfektne čisté a voňavé. Tu je to normálny štandard, ktorý sa nemusí zdôrazňovať. Je to prosto fakt. Napríklad aj podľa čísla vlaku môžete predpokladať, aký vozeň dostanete, či bude novšej verzie alebo staršej z čias Brežneva. Náš vlak má číslo 16 a vlaková súprava patrí k tým modernejším. Ak sa číslo vlaku blíži k číslu 80 a vyššiemu, v tom prípade už ide o staršie vagóny a cítiť z nich opotrebovanosť. Čiže čím je číslo nižšie, tým lepší, respektíve komfortnejší je vlak.
V cene lístka nemáme len lôžko, ale aj čistú posteľnú bielizeň, uterák a papučky. Niekto si povie, že vlakom by necestoval, lebo je zvyknutý na naše vlaky a v nich špinavé toalety. Tu sa však obávať nemusíte, lebo „dežurnaja“ ich neustále čistí. O nás vagón sa stará Ľudmila, ktorá túto robotu miluje už 18 rokov. „Na trase Moskva – Jekaterinburg mám 8-dňovú službu a potom mám 4 dni voľna,“ povie hrdo Ľudmila v pekne vyžehlenej uniforme. Už dávno sa pominuli časy, keď bola táto robota považovaná za podradnú a zle platenú. Ľudmila počas celého vlakového presunu kmitá, čistí, vysáva a pýta sa, či nám niečo nechýba. „Ak by ste chceli kávu a čaj, povedzte,“ milo oznámi a ukáže na spoločný samovar, kde je stále k dispozícii horúca voda. Keď to vidí naša 9-členná skupina, odrazu z nej opadne stres.
Presne na minútu sa vlak pohne a my odkrajujeme prvé kilometre z nášho prvého 2-tisíc kilometrov dlhého úseku. O tom, ako sme zvládli prvé kilometre a ako vyzerá Jekaterinburg, si povieme nabudúce.
Ktorým vlakom ísť?
Na transsibírskej magistrále – a v Rusku vo všeobecnosti – platí, že čím nižšie má vlak číslo (napríklad najlegendárnejší vlak č. 1 smerom do Moskvy resp. vlak č. 2 smerom do Vladivostoku), o to je modernejší, je klimatizovaný a je jednoznačne na lepšej úrovni ako vlaky na Slovensku. Ak sa číslo vlaku blíži k číslu 80 a vyššie, v tom prípade už ide o staršie vagóny a je z nich cítiť opotrebovanosť. Čiže čím je číslo nižšie, tým lepší resp. komfortnejší vlak je.
Triedy
Vlak je rozdelený na niekoľko kategórií:
1. trieda – spací vagón – uzamknuteľné kupé s 2 lôžkami, v ktorom máte pocit komfortu, ale nenachádza sa v každom vlaku.
2. trieda – kupé – uzamknuteľné kupé so 4 lôžkami. Ideálne je, ak ste skupina štyroch ľudí/kamarátov/známych. Bude to o to zábavnejšie, lebo ste stále spolu.
3. trieda – plackartny – otvorené kupé, lôžka sú umiestnené aj v rozšírenej uličke. Budete mať síce kontakt s domácimi, ale ak niekto chrápe, počuje to celý vlak. Keď si niekto otvorí sardinky s cibuľou – a verte, že niekto to určite urobí – budete to cítiť v celom vagóne. Navyše, keď vlak stojí, klíma je vypnutá a otvorené kupé sa odrazu mení na saunu. Zvážte preto, či výška ušetrených peňazí stojí za to.
Stravovanie vo vlaku
Vo vlakoch sú reštauračné vozne, kde sa platí ruskými rubľami. Vo vlaku je široký výber jedál a okrem jedla, kúpite aj vodu či pivo. My však odporúčame kupovať si jedlo počas zastávok vlaku, čiže keď vlak zastaví na dlhšiu dobu na niektorej železničnej stanici. Na vlakových staniciach, najmä na ruských, totiž domáci často predávajú čerstvé jedlo, ktoré je väčšinou lacnejšie ako vo vlaku a chutnejšie.
Aké jedlá sa predávajú? Najmä:
bliny – palacinky s džemom, tvarohom alebo aj s mäsom,
pirohy/pirôžky – plnené mäsom, zemiakmi alebo kapustou,
rôzne druhy mäsa so zeleninou, zemiakmi,
čerstvo nazbierané čučoriedky, maliny, ale aj uhorky – čerstvé aj kvasené.
Strava na vlakových staniciach je dobrá, preto si vtedy pozrite harmonogram zastávok vlaku, aby ste vopred vedeli, kde a ako dlho bude vlak stáť. Zásoby jedla si stihnete urobiť najlepšie vtedy, ak vlak stojí v stanici minimálne 20 minút. Okrem toho každý vagón má svoju sprievodkyňu, ktorá vám za ruské ruble predá kávu, čaj, sladkosti, ale aj vodu. Vo vagóne sa nachádza aj horúca voda na zalievanie polievok, kávy a čaju. Žiadne samovary v kupé už nie sú.
Hygiena
Je jedno, ktorú triedu si vyberiete, vtedy dostanete na cestu čistú plachtu, obliečky a malý uterák. V každom vagóne sa nachádzajú spoločné toalety a umyvárky so studenou tečúcou vodou. Krátko pred príchodom do železničnej stanice sa toalety uzamykajú a otvoria ich až keď sa vlak opäť pohne zo stanice. Sprcha sa vo vlaku väčšinou nenachádza. Sprcha je vo vlaku číslo 1 a 2 dostupná pre 1. triedu. Veľmi čisté sprchy sa inak nachádzajú na vlakových staniciach a keď má vlak dlhšiu prestávku, môžete sa osprchovať za poplatok okolo 200 RUB (2,90 eur).
Ako to vo vlaku vyzerá? Pozrite sa na najnovšie storky priamo z vlaku na našom/vašom Instagrame
Ahoj Martin, je to veľmi zaujímavé sledovať tvoje články a videá o Transsibírskej magistrále a vážne uvažujem o tejto ceste práve s Travelistanom. Chcel by som sa preto opýtať, či je aj iný termín ako je na vašej web stránke ( 28.5.22 ), alebo je to jediný termín. Ďakujem za odpoveď a prajem ešte veľa šťastných kilometrov na cestách a železniciach 🙂🙂🙂. Libor
Ahoj Martin, je to veľmi zaujímavé sledovať tvoje články a videá o Transsibírskej magistrále a vážne uvažujem o tejto ceste práve s Travelistanom. Chcel by som sa preto opýtať, či je aj iný termín ako je na vašej web stránke ( 28.5.22 ), alebo je to jediný termín. Ďakujem za odpoveď a prajem ešte veľa šťastných kilometrov na cestách a železniciach 🙂🙂🙂. Libor
Ahoj, už máme ďalšie termíny viď https://www.travelistan.sk/zajazd/transsibirska-magistrala-z-moskvy-do-vladivostoku/ M.
Ahoj, dame dalsie terminy neskor