- Domov
- Cestovateľské itineráre
- Maroko – cestovateľské rady, tipy, itinerár a rozpočet
Maroko – cestovateľské rady, tipy, itinerár a rozpočet
Vitajte v našom itinerári k Maroku! Ak hľadáte prepracované tipy na nezabudnuteľnú cestu ste na správnom mieste. Nech sa páči, inšpirujte sa! V prípade, že hľadáte zájazd so skúseným sprievodcom, pozrite si prosím našu stránku zájazdov. Ak by ste mali záujem o profesionálne poradenstvo alebo Vás láka dovolenka na mieru, neváhajte nás kontaktovať.
Rád by si sa pozrel do blízkej exotiky? Rozmýšľaš nad Marokom? Potom článok ,,Maroko – cestovateľské rady, tipy, itinerár a rozpočet“ je vyslovene pre teba.
Kedy ísť
Najlepším obdobím na návštevu Maroka je november – marec. Nie sú také vysoké teploty a v nížinách je príjemné počasie. Najvyššia sezóna je počas Vianoc a Nového roka. Od mája začína byť veľmi teplo.
Naopak počas našich letných prázdnin je teplota v Maroku najvyššia. Práve to obdobie je však najvhodnejšie pre výstup na najvyšší vrch Maroka v pohorí Atlas – Jebel Toubkal (4 167 m), ktorá je zároveň najvyšším v celej severnej Afrike.
Bezpečnosť
Napriek tomu, že dnes nie je populárne chodiť do moslimských krajín, vedzte, že Maroko je bezpečná krajina.
Aj Ministerstvo zahraničných vecí hodnotí Maroko ako bezpečnú destináciu. Maročania sú otvorený národ a vítajú turistov a cestovateľov z celého sveta. Odporúčam dodržiavať tieto pravidlá.
- Veci podávaj pravou rukou.
- Ak fotografujete domácich, vypýtajte si najprv ich súhlas.
- Väčšina moslimov nepije alkohol. Napriek tomu, že alkohol si môžeš do Maroka priniesť, verejne na ulici alkohol nepožívaj a nepohybuj sa v podnapitom stave.
- Pi len vodu z balených fliaš.
- Keďže ide väčšinou o moslimskú krajinu, v dedinách rešpektuj miestne oblečenie, t.j. dlhé nohavice a ženy bez veľkého výstrihu.
- Zoberte si repelent proti hmyzu, opaľovací krém a lieky.
- Dodržuj pitný režim. Ide o krajinu s vysokou teplotou a dehydratácia môže nastať veľmi rýchlo.
Ako sa správať v mešitách
- Pri vstupe do mešity si vyzuj topánky. Niekedy je povolené nechať si aspoň ponožky.
- Oblečené maj dlhé nohavice až po členky a tričko bez veľkého výstrihu. Ženy musia mať na hlave šatku. Šatky niekedy pri vstupe do mešity aj požičiavajú.
Víza
S Marokom máme bezvízový režim a občania Slovenskej republiky môžu ostať v Maroku až do 90 dní. Tvoj pas musí byť platný nasledujúcich 6 mesiacov v čase odchodu z krajiny.
Doprava
Doprava do Maroka
Maroko má veľmi dobré letecké spojenie so svetom. Z Európy sem lieta niekoľko leteckých spoločností. Ako Air France s prestupom v Paríži, Iberia s prestupom v Madride, Turkish Airlines s prestupom v Istanbule, ale aj Air Berlin či Ryanair. Medzinárodnými letiskami sú Rabat, Fés, Casablanca, Marakéš, ale aj Agadir.
Ak rozmýšľaš spojiť návštevu Maroka s inou krajinou, tak najlepšou voľbou je Španielsko. Do Španielska lieta niekoľko nízkonákladových leteckých spoločností ako Wizz Air či Ryanair. Výhodné letenky do Maroka si vieš vyhľadať aj na Travelistane v sekcii ,,Letenky“
Vnútroštátna doprava
Prenájom auta
Pokiaľ ide o dopravu v rámci Maroka, podľa mňa najlepšou voľbou je prenájom auta. Nielen, že ceny za prenájom sú veľmi nízke, ale aj značenie ciest je veľmi prehľadné. Dnes si môžeš stiahnuť skvelé offline (maps.me) mapy do mobilov a tie ťa navedú na konkrétne miesto. Diaľnice spájajú Tangir, Casablancu, Fés, Marakéš a Agadir. Mimo diaľnic sú cesty takisto na dobrej úrovni. Ak som zvládol šoférovať ja (mám len 5 rokov vodičák), tak to zvládneš aj ty.
- Prenájom auta sa pohybuje od 25 EUR/deň.
- Najlepšie sa prenajíma auto na letisku po pristátí.
- Z hľadiska ceny je najlepšie vrátiť auto tam, kde ste si ho požičal.
- Na prenajatie auta ti stačí (slovenský/európsky) vodičský preukaz.
- Jazdí sa vpravo a dopravné predpisy sú v zásade totožné s tými našimi.
- Väčšina áut má manuálnu prevodovku. Ak preferuješ automat, ten je často veľmi drahý a takéto auto si treba rezervovať výrazne dopredu.
- Benzín stojí cca 0,9 EUR/liter.
- Diaľnice sú spoplatnené, ale nejde o žiadnu veľkú sumu. Napríklad na trase Casablanca – Rabat (85 km) zaplatíš približne 3 EUR.
- Parkoviská v centre mesta sú spoplatnené. Dajú sa nájsť parkoviská za 2 EUR/24 hodín.
- V meste je doprava trošku chaotická a musíš veľa vecí predvídať.
Autobus
Ak chceš cestovať autobusmi, tak asi najlepšou voľbou je autobusová spoločnosť CTM alebo štátny Supratours. Jednak ponúkajú najlepší servis, a chodí viac-menej načas. Cestovný lístok a informácie o cenách nájdeš na http://www.ctm.ma/ alebo na http://www.supratours.ma/en/. Je lepšie si rezervovať dopredu. Samozrejme, že sú aj iné dopravné spoločnosti a lacnejšie. Viac menej ide o tvoj osobný komfort.
Taxíky
Ak chceš využívať taxíky v meste a nejde im taxamater, musíš dopredu zjednať cenu. Ak by sa tvárili, že ti nerozumejú, vytiahni mobil a vyťukaj sumu, za ktorú by si chcel ísť. Taxíky sa delia na dve kategórie.
- taxi petit – taxíky na prepravu po meste
- taxi grande – často ide o staré mercedesy, ktoré slúžia ako dopravný prostriedok medzi mestami. Vyrazia vtedy, keď sa zaplnia. Sú rýchlejšie ako autobusy a majú svoju vlastnú stanicu v meste. Stačí povedať „taxi grande“ a každý vie, o čo ide. Najlepšie sa cestuje ráno, pretože vtedy sa taxíky rýchlejšie zaplnia.
Lodná doprava
Zo Španielska idú trajekty z mesta Algecerias, ktoré leží oproti Gibraltaru. Trajekt spája Ceutu (Ceuta je španielska kolónia v Maroku) a marocké mesto Tangier. Lodné lístky s presnými časmi a cenou nájdeš na oficiálnej stránke lodnej spoločnosti http://www.frs.es/en/. Lodná doprava spája Maroko aj s francúzskym prístavom Séte v blízkosti Montpelier či janovský prístav v Taliansku, ale tieto lístky sú veľmi drahé.
Vlaky
Veľké marocké mestá sú napojené na železničnú sieť a tá patrí v Afrike medzi tie najlepšie. Vlaky premávajú medzi mestami Tangier, Rabat, Casablanca, Meknes, Fés, Oujda a Marakéš. Nočné vlaky premávajú na trase Tangier – Marakéš. Oficiálna stránka marockých železníc je po francúzsky na stránke http://www.oncf.ma/. Niekedy sa nedajú kúpiť lístky mimo Maroka, ale môžeš to spraviť cez hociktorú marockú cestovnú kanceláriu.
Hraničné prechody
S Alžírskom
Hranice medzi Marokom a Alžírskom sú uzavreté už od roku 1994. Ak by si chcel navštíviť obe krajiny, môžeš sa prepraviť medzi týmito dvoma krajinami jedine letecky.
S Mauretániou
Hraničné mesto je Fort Guergurat. Do Mauretánie potrebujú občania Slovenskej republiky víza.
Peniaze
V Maroku platí marocký dirham (MAD). Jeho aktuálny kurz nájdeš na http://www.xe.com/currency/mad-moroccan-dirham.
Maroko patrí medzi lacné krajiny. Uvádzam niektoré ceny služieb a tovaru:
Hotely
Je tu široká škála hotelov. Od tých najjednoduchších až po tie, ktoré spĺňajú najvyššie kritéria. Ak si priaznivcom lacného ubytovania, tak nájdeš samostatnú izbu, ale so spoločnou sprchou od 6 EUR/noc. Tieto ubytovania nájdeš väčšinou v strede mesta. Dokonca sú lacnejšie ako hostely, kde je vás na izbe viac. Nemusíš si robiť vopred žiadne rezervácie. Takmer vždy nájdete ubytovanie. Ten, kto si chce dopriať lepšie ubytovanie, odporúčam vyskúšať staré domy prerobené na hotely. Tie nájdeš v starých mestách ako Marakéš či Fés takmer všade. Cena sa pohybuje od 40 EUR/noc/2 osoby.
Jedlo
Jedlo na ulici stojí od 0,5 EUR vyššie. Reštaurácie s domácou stravou od 2 EUR/osoba.
Itinerár
Zvolil som taký, aby si videl za 2 týždne základné veci. Maroko je v tomto geniálne, že sa sem môžeš vracať aj 10 krát a vždy uvidíš niečo iné.
1.-2.deň: Prílet do Casablanca. Casablancu by som mohli rozdeliť na 3 časti: stará časť Medina, kde cez deň je živý trh; moderná časť, kde sú koloniálne budovy z čias francúzskej nadvlády, väčšinou z 20. storočia; prístav, ktorý je jedným z najväčších prístavov na svete a predávajú sa tu ryby.
Do Casablancy sa chodí hlavne za architektúrou z čias francúzskej nadvlády v modernej časti mesta:
- Place des Nations Unites – na začiatku 20. storočia to bolo známe ako miesto obchodníkov. V 30-tych rokoch sa miesto rozrástlo a boli vybudované koloniálne budovy. Dnes je to hlavné námestie modernej časti mesta.
- Boulevard Mohammed V. – hlavá ulica mesta z roku 1915 lemovaná obchodmi, reštauráciami a kaviarňami.
- Place Mohammed V. – ďalšie veľké námestie v novej časti mesta, kde sa nachádza pošta, francúzsky konzulát a súdny palác.
- Mešita Hassana II. – Druhý najväčší náboženský komplex po Mekke, do ktorého sa zmestí 25 tisíc veriacich. Stavba bola projektovaná Michelom Pinseau a robilo na ňom 35 tisíc remeselníkov. Minaret má výšku 200 m.
Na druhý deň poobede presun do Rabat – cca. 88 kilometrov.
3.deň: Hlavné mesto Maroka ležiace na brehu Atlantického oceána nie je také navštevované ako mestá Fés či Marakéš, ale určite stojí za návštevu. Odporúčam pozrieť si najmä:
- Mestské hradby – rozprestierajú sa okolo starého mesta. Sú vysoké 8 až 10 metrov a hrúbku majú až 2,5 metra. Dalo by sa povedať, že oddeľujú historické centrum od moderného. Ak hľadáte lacnejšie ubytovanie, nájdete v starom meste hneď za hradbami.
- Oudaia Kasbah – Pevnosť v rámci starého mesta, ktorá má svoje vlastné vnútorné hradby. Je to mesto v meste s úzkymi uličkami a s výhľadom na more. Ak sa sem prídete pozrieť, vašej pozornosti by nemala ujsť mešita El Atika, andalúzska záhrada a kaviareň Maure, kde podávajú skvelý mätový čaj a kávu.
- Rue Consul – ulica, na ktorej voľakedy bývali veľvyslanci, sa dnes zmenila na stredisko miestnych výrobcov. Ak hľadáte suveníry, musíte sem zájsť, ale nezabudnite zjednávať.
- Mauzóleum Mohameda V. – postavené na pamiatku zakladateľa moderného Maroka. Stavbu projektoval vietnamský architekt Vo Toan a podieľalo sa na nej vyše 400 marockých architektov. Samotné mauzóleum je z talianskeho mramoru. Vstup je zadarmo.
Poobede presun do Tangieru. Cesta má cca 250 kilometrov
4.deň: Tangier – Prístavné mesto pri gibraltárskom prielive. Mesto vždy patrilo medzi najdôležitejšie prístavy v Afrike. Spájalo prístavné mesta Španielska, Francúzska a talianskych miest. Tangier patril aj k mestám, kam sa uchyľovali spisovatelia a cestovatelia. Je tu pochovaný okrem iných aj najznámejší cestovateľ arabského sveta Ibn Batúta.
Srdcom mesta ako pri ostatných mestách je historické centrum ohradené hradbami. Historické centrum sa volá medina a je spojené úzkymi kamennými uličkami. Poobede presun do Chefchaouen cca 115 kilometrov.
5.deň: Ja by som tu ostal celý deň. Môžem ho nazvať aj modrým mestom. Založené bolo v roku 1471 a celé historické centrum je natreté na modro-bielo. Je to raj pre fotografov, ale treba si privstať ráno, aby si nemal zábery plné turistov, prípadne podvečer. Dá sa tu túlať do aleluja?
6.-7.deň: Presun do asi najkrajšieho mesta Fes – cca 260 kilometrov. Ak by bola súťaž o najkrajšie marocké mesto, vyhráva jednoznačne Fés. Mesto, ktoré bolo založené v roku 789, patrilo nielen medzi dôležité obchodné centrá, ale aj centrá vzdelania. V 10. storočí patrilo spolu s Cordobou medzi najbohatšie mestá v moslimskom svete a práve z tohto obdobia pochádza mnoho pamiatok. Na Fés potrebuješ minimálne 2 dni. Odporúčam navštíviť najmä:
- Staré mesto Medina – Takmer 9 000 stredovekých uličiek. Vieš sa krásne stratiť v spleti uličiek. Uličky vedú skrz celého starého mesta, kde sa odohráva život v meste. Plné bazárov, obchodov a reštaurácií.
- Garbiarske dielne – v centre mesta, nájdeš miestnych ako čistia ovčie kože a aj farbia. Najlepšie toto miesto navštívte ráno od 9.30.
- Kairuánskamešita – založená v roku 859 je najstaršou univerzitou a bola najdôležitejšou v západnom moslimskom svete v čase stredoveku.
- Medresa Bou Inania – ide o ďalšiu náboženskú školu v centre mesta. Postavená bola v rokoch 1350 až 1355. Zaujme vás hlavne jej krásny maurský štýl. Najlepšie je prísť sem skoro ráno, alebo neskoro poobede, aby ste sa vyhli húfom turistov.
- Founduk el – Nejjarine – karavansaraj z 18. storočia. Ide vlastne o hotel pre obchodníkov na obchodných cestách. Pamiatka je zahrnutá pod UNESCOM a musíte ju jednoducho vidieť.
- Fés el jedid – alebo aj nový Fés, ktorý bol postavený v roku 1276 a slúžil ako administratívne centrum Maroka do roku 1912. Nachádza sa na kopci hneď pri starom meste. Nájdeš tu kráľovský palác a moslimskú štvrť. Najzaujímavejšou časťou je brána do kráľovského paláca Dar el – Makhzen.
8.-12.deň: Opustíš mestá a ideš smerom do marockej púšte. Na toto je asi najlepšie mať vlastné auto alebo ísť cez miestnu CK, ktorých nájdeš nespočetné množstvo. Alternatívou je aj dohoda s miestnym taxikárom (najlepšie je ak ste 3 – 4.)
Odporúčaná trasa je Fes – Azrou – Merzouga – Sahara -– Rissani – údolie Dades – Skoura – Marakéš.
Budeš prechádzať cez polopúštne až púštne oblasti, cez dediny, staré pevnosti, údolia… je to raj pre fotografov. Na 12.deň navečer príchod do Marakéšu.
13.deň: Marakéš bol založený v roku 1062 Almoravidmi, ktorí prišli zo Sahary. Títo bojovní mnísi založili impérium, ktoré sa rozprestieralo od Alžírska po Španielsko. Ich ríša si vybudovala Marakéš ako svoje hlavné mesto. V roku 1106 Ali ben Youssef pozval remeselníkov z Andalúzie, aby mu vybudovali paláce, minarety a mešity. A práve tieto pamiatky lákajú aj dnešných turistov.
- Medresa Ben Youssef – náboženská škola zo 14. storočia, ktorá patrila medzi najväčšie v západnej časti západnej Afriky. Poňala až 900 študentov. Zaujme ťa hlavne jej architektúra v maurskom štýle.
- Námestie Jemaa el Fina – hlavné námestie, ktoré žije hlavne večer. Kaviarne, reštaurácie, čerstvo vytlačený pomarančový džús či rôzne atrakcie ako sú zaklínači kobier či berberskí hudobníci. Námestie je epicentrom mesta, kam vedú všetky cesty k atrakciám. Pri námestí sa nachádzajú aj uličky k bazáru.
- Mešita Koutoubia – táto mešita postavená v roku 1147 patrila medzi najväčšie mešity v západnom moslimskom svete v danom období. Do 70 metrového vysokého minaretu majú prístup len moslimovia.
- Saadianské hrobky – hrobky miestnej vládnucej dynastie, dnes patria k najrozsiahlejším pohrebným komplexom v Maroku.
14.deň: Odlet domov alebo ešte pokračovanie okruhu Marokom. Ak pokračuješ, tak ešte pozri dve krásne prístavné mesta na ceste do Casablanci.
- Essaouira – Prístavné mesto založené Portugalcami. Ide o najlepšiu portugalskú architektúru. Čerešničkou je, že mesto sa zachovalo tak ako vyzeralo v dávnych dobách. Neporušené hradby, pevnosť a hlavne centrum mesta – medina, kde nájdete pôvodné budovy, často aj s erbmi nad vchodom. Toto je raj pre milovníkov histórie.
- El Jadida –Prístavné mesto založené Portugalcami v roku 1502, zapísané do zoznamu UNESCO. Ide o malé historické centrum, ktoré je obohnané masívnymi portugalskými hradbami. Najväčším lákadlom sú podzemné gotické cisterny na uskladňovanie pitnej vody. Odporúčame prejsť sa masívnymi hradbami a úzkymi kamennými uličkami.
15.deň: Príchod podvečer do Casablanci
16.deň: Odlet domov.
Koľko taká cesta vyjde?
Ak nerátame hlavnú letenku a stravu (ktorá je lacnejšia ako u nás), tak rozpočet je následovný:
- Ak by si si prenajal auto s kamarátmi a býval minimálne v 3 hotelíkoch v centre mesta, tak, reálne ťa to vyjde okolo 500 Eur.
- Ak si priaznivcom guest housoch a nízkonákladového cestovania, tak okolo 300 Eur.
- Ak cestuješ sám a neprenajmeš si auto a do púšte by si išiel cez CK (nie je tam pravidelná autobusová doprava), treba počítať okolo 600 – 800 Eur.
Aké sú aktuálne ceny potravín, dopravy, služieb a ďalších vecí? Pozri si ceny a priemerné životné náklady v Maroku.
Dúfame, že článok ,,Maroko – cestovateľské rady, tipy, itinerár a rozpočet“ ti pomohol a keď máš otázky píš do komentu.
Hľadáš ďalšie cestovateľské itineráre? Všetky som osobne nielen napísal, ale aj prešiel. Pozri sem.